Verplichte kilometerregistratie voor Nederlandse motoren

26-07-2021
1232
0
Verplichte kilometerregistratie voor Nederlandse motoren

Sinds 1 juli is er een verplichte kilometerregistratie voor motorfietsen actief geworden. Dat betekent dat je in de toekomst hopelijk minder risico loopt om een motorfiets te kopen waarvan de kilometerteller is teruggedraaid zodat de verkoper een hogere prijs kan vragen. De kilometerregistratie bestond al voor auto's en wordt ook voor motoren bijgehouden door de RDW. De hoop is dat hiermee de fraude met aangepaste kilometerstand voor tweedehands motoren tot het verleden gaat behoren.

Veel fraude met teruggedraaide kilometertellers

Vorig jaar behandelde het televisieprogramma Opgelicht! de behoorlijk grootschalige fraude bij de kilometertellers van motorfietsen. Die bleken massaal te worden teruggedraaid zodat de getoonde afstand op de teller veel lager was dan de motor in werkelijkheid had afgelegd. Voor 10 tot 20 procent van alle verkochte tweedehands motorfietsen zou teveel worden betaald, met name op basis van een niet kloppende kilometerstand. Daarmee werden consumenten naar schatting voor ongeveer 100 miljoen euro per jaar gedupeerd. Dat brengt volgens de RAI Vereniging ook vele imagoschade voor de gehele branche met zich mee.

Onveilig, duur en dus ook gewoon strafbaar

Bij het terugdraaien van kilometertellers gaat het natuurlijk om ordinaire fraude. Als koper van zo'n motorfiets met een gemanipuleerde teller krijg je met hogere kosten en soms ook met onveilige situaties te maken. Daarom zijn deze praktijken dus ook gewoon al lange tijd strafbaar. Ook het verhandelen van apparaten die de kilometerstand kunnen aanpassen is verboden.

De straffen die hier op staan zijn niet mals, want je kunt maximaal 1 jaar cel en 10.000 euro boete krijgen voor dit vergrijp. Toch kwam het nog altijd veel voor en daar moet het nieuwe registratiesysteem (over enige tijd) definitief een einde aan maken.

Effect nog niet direct zichtbaar

Het zal helaas nog wel een tijdje duren voordat het effect van de verplichte kilometerregistratie zichtbaar zal worden. Bovendien is het sowieso de vraag of die registratie even effectief wordt als bij auto's. Het duurt nu eenmaal een tijd voor de kilometers worden bijgeschreven en dit een betrouwbaar patroon oplevert.

Daarnaast is er voor motoren geen verplichte periodieke keuring, zodat de motor niet regelmatig bij de garage staat en de kilometerstand dus ook minder goed zal worden doorgevoerd in het systeem van de RDW. In plaats daarvan moet de stand worden doorgegeven bij de tenaamstelling, elke reparatie en een afmelding (bijvoorbeeld omdat de motor naar het buitenland gaat of uit elkaar gehaald wordt). De komende jaren wordt het dus nog steeds extra goed opletten bij het kopen van een gebruikte motor.

Reageer op deze blog


Velden met * zijn verplicht
Wij gebruiken cookies We kunnen deze plaatsen voor analyse van onze bezoekersgegevens, om onze website te verbeteren, gepersonaliseerde inhoud te tonen en om u een geweldige website-ervaring te bieden. Voor meer informatie over de cookies die we gebruiken opent u de instellingen. Bekijk onze cookiepagina
Accepteer alles
Weigeren