Motorsport officieel uitgezonderd van verplichte motorverzekering
De Europese Unie heeft onlangs besloten dat motorsport een uitzonderingspositie heeft bij het bepalen waar en wanneer een motor met minimaal een WA-motorverzekering verzekerd moet zijn. Enkele jaren geleden bepaalde een rechter namelijk het tegendeel: voertuigen die alleen op een afgesloten terrein (zoals een circuit) werden gebruikt zouden net zo goed de wettelijke aansprakelijkheid af moeten dekken als een motorfiets die op de openbare weg wordt gebruikt. Dankzij nieuwe regelgeving is dat binnenkort van de baan en voor het eind van het jaar zou het besluit daadwerkelijk in de wet- en regelgeving moeten zijn doorgevoerd.
Waardoor is dit probleem ontstaan?
Het voorval waardoor de onduidelijkheid over motorverzekeringen door is ontstaan heeft niets met motorsport zelf te maken. Het komt voort uit een ongeluk waarbij de Sloveen Damijan Vnuk omver werd gereden door een tractor met aanhanger toen hij op een ladder stond. Omdat dit ongeluk op een afgesloten terrein gebeurde weigerde de verzekeringsmaatschappij de kosten te vergoeden. Vnuk begon een rechtszaak en werd door de rechter in het gelijk gesteld. Die bepaalde dat de tractor nog steeds wettelijk aansprakelijk gehouden kon worden. Dit vonnis zou echter ook betrekking hebben op motorsport, aangezien die ook op een afgesloten terrein rijden waar geen ander verkeer kan komen.
Meer duidelijkheid voor motorracers
Dankzij de nieuwe uitzondering voor motoren die op een circuit worden gebruikt is er direct veel meer duidelijkheid over wat je als motorrijder ni wel en niet moet verzekeren. Nadat ook de noodzakelijke formele aanpassingen zijn doorgevoerd hoef je voor een motor die alleen op het circuit wordt gebruikt geen WA of duurdere verzekering meer af te sluiten. Dat staat dus wel los van een verzekering die specifiek is bedoeld voor motorsport en autosport. Dat gaat ook in Nederland om een collectieve regeling die binnen je vaste licentiekosten valt. Daardoor zou een losse aanvullende verzekering die per persoon zou moeten worden afgesloten niet alleen overbodig maar ook onnodig duur zijn.
Rijden op circuit niet verzekerd
Wanneer je met een motor gaat racen (alleen tegen de klok of ook tegen anderen) loop je meteen veel meer risico's dan wanneer je alleen binnen de maximale snelheden op de openbare weg rijdt. Daardoor is een gangbare motorverzekering normaal gesproken niet geldig wanneer je aan snelheidssporten gaat doen. Alleen wanneer je aan een behendigheidscursus of rijvaardigheidscursus meedoet ben je daarmee nog verzekerd, maar die cursus mag in geen geval een snelheidselement bevatten.
Voortaan lagere kosten
Wanneer je dezelfde risico's voor de openbare weg ook op een circuit ook af moet dekken met een motorverzekering is dat met een gangbare verzekering amper tot niet mogelijk. Bij een speciale aanvullende verzekering op individuele basis lopen de kosten al snel op tot vele duizenden euro's per jaar. Dat is voor een professioneel raceteam nog wel op te hoesten, maar de meeste mensen die hobbymatig aan motorsport willen doen (bijvoorbeeld tijdens een track day) zouden ineens met vrijwel onoverkomelijke kosten te maken krijgen. Nu dat binnenkort niet verplicht is vanwege de gemaakte uitzondering betekent dit voor veel liefhebbers van motorracen een behoorlijke opluchting.